Friday, May 11, 2007

Konvalecent och sitter som på nålar.

Igår var jag en snabbvisit på Arvika sjukhus för, operation "oppi ändan om". Har egentligen inte tid för något stôgsittande men hade inget val. Trodde givetvis att det skulle vara som vanligt redan idag men det kan jag glömma. Får nog bereda mig på åtminstone en vecka utan något tyngre arbete, och uttrycket "han sitter som på nålar"har fått en alldeles ny innebörd. Men blir resultatet bra, får jag tåla mig några dagar.
Annars är det som brådast nu med vårbruk, "kohagejaling", plus att Farmartjänst har som mest att göra på sommarhalvåret. Byggnationer, reparationer, vägarbeten, skogsarbeten och på det alla äldre som behöver hjälp i trädgården. Så,"det är mycket nu", som Nerhagen, en i gänget brukar säga när någon ringer om nya uppdrag, är "verklighet absoluta".
Men nu har kor och kalvar ute i hagen kommit till ro och sköter sig själva. De går upp och ner mellan gården och sjön, dagtid innan det blivit för varmt kommer de ut på de öppna betena närmare gården och i kvällningen drar de ner till sjön igen. En del av dem går faktiskt långt uti och badar, och det händer att kalvarna springer längs strandkanten och plaskar och leker. Ja just leker, för stor del av dagen går de som egen grupp och plötsligt får någon av dem spring i bena och leken är i full gång.
Men jag har dåligt med spring i bena nu, istället hasar jag fram mellan köket och "kammern", och till kvällen kan man ju alltid följa hockey-VM som går på TV-n. I somras när jag pajade ihop, då var det fotbolls-VM. Får tydligen framgent se upp med stora idrottsevenemang på TV om jag vill hålla mig frisk.

5 comments:

Ilva said...

oj stackare dig, marco gick igenom det där i januari o han hade ONT! jag tänker på dig! Pussa på Gagga från mig!

Anonymous said...

Ajaj...vad ont det låter. Hoppas du kvicknar på dig snart så du kan ut och böka på ägorna.

Tankevågor said...

Stackars dig Bosse! Nu hjälper det förstås inte ens med Björksav?
Krya-på-dig-kram till dig!

bosse said...

Tack Ilva,Gunnel,och Londongirl. Ja det gör ont, jävligt ont, men nu har det värsta gått över. Starka värktabletter och lite lugn och ro har gjort sitt till. Inget björksav och heller inget annat starkt i kombination med pillren är att rekommendera, utan det är bara att bita ihop. Har hunnit läsa ut en del böcker i alla fall så nått gott har det ju fört med sig.

Vi på Kantarellen said...

Dags att bli ordentligt servad i soffan alltså.